Profesjonalnie o nawadnianiu 01/2019

Rolaoświetlenia Rozwój technologii świetlnej miał niebaga- telny wpływ na rodzaj oświetlenia wyko- rzystywanego na prywatnych posesjach. Przy projektowaniu oświetlenia najbliż- szego otoczenia domu najważniejszymi czynnikami będą: zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, jasności i przejrzystości przemieszczania się, a także stworzenie kameralnej przestrzeni. Ma ona stanowić idealne i przytulne tło, umożliwiające ak- tywność po zmroku. Dzięki umiejętnemu doborowi oświetlenia przestrzeń może sprawiać wrażenie bardziej uporząd- kowanej niż w dzień. Aby tak się stało, należy wyróżnić kilka elementów, które wymagają różnego rodzaju oświetlenia. Jako pierwszy sformułowania zasad oświetlenia podjął się w połowie XX wie- ku Richard Kelly. Wswojej pracy zapropo- nował on podział światła na trzy podsta- wowe rodzaje. Twierdził, że odpowiednia kombinacja omawianych przez niego ro- dzajów światła zapewni optymalnewydo- bycie najważniejszych cech oświetlanych obiektów i przestrzeni. Utrzymywał, że „odbierane piękno wizualne jest wyni- kiem przenikania się wszystkich trzech rodzajów światła”. Opracowując własne koncepcje, projektant oświetlenia winien zatem komponować je z udziałem świa- tłości otoczenia (z ang. ambient lumine- scence), ogniskującego blasku (z ang. focal glow) oraz gry diamentów (z ang. play of brilliants). Operowanie światłem W ciągu dnia światłością otoczenia jest słońce świecące w bezchmurny dzień. Nasłonecznienie jest równomierne, a ża- den element nie jest ewidentnie ekspo- nowany. Ten efekt chcemy naśladować, projektując oświetlenie. O tej kategorii oświetlenia Kelly mówił, że jest jak „po- ranna mgiełka na szerokiej rzece, gdzie brzeg, woda i niebo łączą się w jedno”. Mówimy zatem o operowaniu światłem w taki sposób, aby zapewnić ogólną informację o otaczającej nas przestrze- ni i ułatwić jego percepcję po zmroku. Zadanie to ułatwiają nam oprawy za- pewniające szeroki kąt świecenia, które wypełnią przestrzeń równomiernym i rozproszonym światłem. Jest to więc bazą, tłem dla pozostałych form oświe- tlenia. Światłość otoczenia stosuje się przede wszystkim w celu informowania o przeszkodach, jakie można napotkać. Chcąc zapewnić podstawową widocz- ność, stosuje się szeregi słupkówwzdłuż alejek komunikacyjnych lub oprawy do- gruntowe w celu oświetlenia podjazdów do garaży i posesji. Światłość otoczenia ma również zapewnić poczucie bezpie- czeństwa oraz budować nastrój. Zatem tego typu oświetlenie powinno zago- ścić również w tych częściach ogrodu, w których po zachodzie słońca toczy się życie towarzyskie. Przy opracowy- waniu koncepcji oświetlenia partii ogro- du przeznaczonych na spotkania lub doświetlenia przejść istotne mogą się okazać dodatkowe kwestie wpływające na naszą percepcję przestrzeni. Ważnym czynnikiem, który warunkuje rozróżnie- nie płaszczyzn nocą, jest zróżnicowanie natężenia padającego na nie światła. Światło o wysokim natężeniu, padające na zbieg powierzchni pionowych i pozio- mych, zaciera widoczność granic pomię- dzy nimi i może wywoływać dezorien- tację. Ponadto przy oświetlaniu tarasów oraz miejsc wieczornych posiedzeń w ogrodzie należy zastanowić się, które ich powierzchnie wymagają szczególne- go podkreślenia. Ludzie zdecydowanie wolą kierować wzrok w miejsca mocniej oświetlone, niż bezpośrednio się w ta- kich znajdować. Oświetlenie punktowe Ogniskujący blask to rodzaj oświetlenia punktowego, które ma za zadanie przede wszystkim skupić uwagę na oświetlanych elementach ogrodu – pojedynczych ro- ślinach, grupach roślin lub małej archi- tekturze. Ten rodzaj oświetlenia tworzy dominantę. To hierarchizacja przestrzeni: projektant wskazuje, co w ogrodzie jest najważniejsze. Eksponować w ten spo- sób można elementy małej architektury, faktury, kształty brył roślinności, tworzyć głębię, podkreślać spójność podświetla- nego obiektu z otoczeniem lub wyraźnie zaznaczyć jego odrębność. Wprzeciwień- stwie do światłości otoczenia, ogniskują- cy blask pełni funkcję przede wszystkim 6. Odpowiednio zaprojektowane oświetlenie ma zapewnić optymalne wydobycie najważniejszych cech oświetlanych obiektów i przestrzeni. okiemarchitekta dostępneodtegoroku wyłączniewfirmieMILEX

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=