Profesjonalnie o nawadnianiu 01/2019
estetyczną. Rola użytkowa w tym przy- padku jest drugorzędna. Chcąc uzyskać takie efekty, należy stosować mocne źródła światła o wąskim kącie świecenia. Oprawy lamp nie powinny być konkuren- cją dla podświetlanych obiektów. Lampę lub reflektor dobrze jest ukryć między roślinnością lub zastosować oprawy do- gruntowe. Uwaga powinna być skupiona tylko i wyłącznie na podświetlonej roślinie, małej architekturze lub innym założeniu kompozycyjnym. GradiaMentÓw Przy charakterystyce trzeciego typu oświetlenia Kelly inspirował się „światłem słonecznym padającym na fontannę lub szemrzący strumyk”. Gra diamentów, bo o nim mowa, tworzy niepowtarzalną, wręcz bajkową scenerię. Często prze- istacza oświetlaną przestrzeń nie do po- znania w porównaniu z widokiem dzien- nym. Ta mozaika światła potrafi ustalić symbolikę miejsca na nowo, wywołując kameralny, romantyczny i czasem tajem- niczy nastrój. Ważnymi aspektami w grze diamentów są efekty przenikania, teatral- ności i odbicia. Ta gra polega na wykorzy- staniu zależności między światłem a ota- czającą go przestrzenią lub samą oprawą. Jeżeli umieścimy delikatne źródło światła wśród roślinności i skierujemy je w stro- nę elewacji lub ciągu komunikacyjnego, stworzymy niepowtarzalny światłocień. Takiego wzoru nie bylibyśmy w stanie dostrzec za dnia. Również odpowiednio zaprojektowane ażurowe oprawy dają nam nieskończone możliwości tworze- nia unikalnych wzorów ze światła i cie- nia. Źródła światła zlokalizowane przy powierzchniach odbijających światło (woda, szkło, kamień o wysokim poły- sku) spowodują wrażenie powiększenia przestrzeni. Podświetlona zieleń lub mała architektura pojawi się drugi raz w tafli sadzawki. Snopy światła wydłużą się ro- zedrganym odbiciem na kamiennych po- sadzkach, tworząc przytulną atmosferę. Wtej kategorii możemy również umieścić oświetlenie barwne. Używane jest ono w celu pobudzenia konkretnych emocji: zachęcenia do aktywności lub skłonienia do kontemplacji i wyciszenia. Najczęściej z oświetleniem barwnym możemy spo- tkać się przy fontannach lub oczkach wodnych. Najlepiej jest stosować je punktowo i z dużą dozą powściągliwości, gdyż zbyt wiele barw może wprowadzić chaos, a nawet dezorientację. teoriaułatwienieM dlaprojektantÓw Stworzenie teorii trzech podstawowych form oświetlenia jest dużym ułatwieniem dla projektantów. Każda forma jest osob- ną warstwą, każda ma inne funkcje, ale wszystkie się uzupełniają. Światłość oto- czenia ma funkcję informacyjną i zapew- nia odpowiednią orientację. Ogniskujący blask organizuje przestrzeń i podkreśla to, co w niej najważniejsze. Gra diamentów tworzy atmosferę i stanowi o charakterze otaczającego nas ogrodu. Należy podkreślić, że bardzo pozytywny jest fakt przywiązywania coraz większej wagi do architektury krajobrazu, roli ele- mentów małej architektury i ich współ- udziału w nowo powstających zespołach realizacji architektonicznych i przestrze- niach otwartych, publicznych, a także w rewaloryzacji miejsc już istniejących. Coraz częściej obserwuje się też pozytyw- ną tendencję do fachowego projektowa- nia i świadomego realizowania oświetle- nia ogrodów przy prywatnych posesjach. Wyróżnia się to na tle istniejących zespo- łów zabudowy jednorodzinnej lub poje- dynczych budynków. Zwłaszcza takich, które mają w ogóle nieoświetlone ogrody przydomowe, albo wykonane w sposób przypadkowy, nieprzemyślany – często ze złym, a nawet uciążliwym dla otoczenia efektem. Należy pamiętać, że źle dobra- ne oświetlenie może mieć niekorzystny wpływ na rośliny w naszym ogrodzie, a także na nas samych. technika sprzyMierzeŃceM Ciągle rozwijające się nowe technologie i bogaty, różnorodny asortyment w zakre- sie oświetlenia zewnętrznego wpływają na obniżenie kosztów. Systemy coraz ła- twiejsze w samodzielnej instalacji wpły- wają na popularyzację takich rozwiązań na prywatnych posesjach. Dodatkowym ułatwieniem są, w ostatnim czasie coraz częściej stosowane, inteligentne systemy sterowania oświetleniem. Budząca się świadomość społeczna, coraz większe zainteresowanie i chęć upiększenia nocą ogrodów jest z pewnością zjawiskiem bardzo korzystnym. mgr inż. arch. Maciej Chronowski okieMarchitekta Szlachetne metale zastosowane w oprawach FXL Hunter znakomicie wpisują się w małą architekturę i dają niezliczone możliwości aranżacji. Lampy FR firmy FXL Hunter dyskretnie wydobywają niezwykłą atmosferę i podkreślają nastrój ogrodu. 7.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=